Пройшла в понеділок зустріч представників авіакомпанії «Аерофлот» з учасниками туристичного ринку показала, що значних змін у відносинах чекати не доводиться.

Замість позитивних висновків про поліпшення відносин з національним перевізником, операторам стає все більш ясно: з іноземними авіакомпаніями працювати стає вигідніше.

На зустріч з «Аерофлотом» прийшли понад 15 туроператорських компаній. Після відставки комерційного директора Калмикова, з’явилися підстави вважати, що національний перевізник, нарешті, змінить правила роботи та договори з туроператорами. І зміни торкнуться не тільки преференцій, які віддавав колишній комерційний директор авіакомпанії Андрій Калмиков компанії «Санрайз».

Проблем набагато більше. Так, укладаючи договір з «Аерофлотом», оператори зобов’язані працювати за депозитом та 100-відсоткової відповідальності, що позбавляє їх можливості повернути нереалізовані квитки. Крім того, разом з місцями в «економ-класі» оператори зобов’язані брати деяку кількість «бізнесу» (в залежності від маршруту), незважаючи на те, що ці квитки практично ніколи не реалізовуються, а квитки в один кінець на деяких напрямках у рамках блоків брати заборонено. Одна з головних претензій турокомпаний до перевізника полягає і цінової політики авіакомпанії: якщо квитки «Аерофлоту» починали підгоряти, авіакомпанія виставляла ціни в 2-2,5 рази нижче блочних, в той час як оператори цього робити не могли.

Отримавши повідомлення про майбутні торги з «реальним туристичним напрямками» та запрошення на зустріч з комерційним управлінням авіакомпанії, оператори планували отримати відповіді на багато питань. Натомість питань стало ще більше.

З’ясувалося, що Представлені на торгах 13 напрямків будуть продаватися лотами по 20 місць, при тому, що туроператори планували брати рейси на Барселону, Тенеріфе, Анталію і інші масові напрямки літаками. Лоти будуть продаватися наскрізний частотою на весь сезон, тому регулювати обсяг перевезення у відповідність з попитом буде неможливо. Таким чином, під гаслом прозорості нинішня стратегія «Аерофлоту» по роботі з операторами видає повна відсутність комерційної логіки. Більш того, ніде в світі туроператори не отримують блоки місць авіакомпаній на електронних торгах, а національний перевізник вже третій раз за два роки змінює їх правила напередодні контрактингу перед високим сезоном.

На зустрічі авіакомпанія так і не озвучила ціни на слоти. Представники «Аерофлоту» цікавилися, скільки коштує перевезення в інших авіакомпаній, і пообіцяли видати прейскурант хоча б за тиждень до торгів. Оператори висловили побажання, щоб ціни не перевищували торішні, представники «Аерофлоту» взяли до відома це побажання, але зазначили, що навряд чи вдасться утримати ціни на рівні минулого року.

Зате стало відомо, куди поділися з торгів такі напрямки, як Афіни, Будапешт, Родос, Прага, Париж, Дрезден. За оцінкою «Аерофлоту», ці маршрути вже досить добре «розкручені» (до речі, при безпосередній підтримці туроператорів), тому в партнерах у туристської середовищі національний перевізник більше не потребує. При бажанні, туркомпанії зможуть купувати квитки на ці рейси з туроператорским тарифами без усіляких гарантій наявності крісел.

Схоже, що торги «Аерофлоту» в цьому році так і не стануть «переломним моментом у відносинах авіакомпанії і турринку. До 11 лютого, коли стартують торги авіакомпанії, багато оператори вже давно починають ранні продажу, а значить, більшість місць вже законтрактовано. Якщо ж ціни «Аерофлоту» будуть серйозно перевищувати середньоринкові, необхідність у цій перевезення з часом може серйозно знизитися: незважаючи на довіру до великої держкомпанії, більшість туристів орієнтовані на ціну, а краще все частіше пропонують інші російські та іноземні перевізники. Враховуючи розширюється іноземна присутність у російських регіонах, проблем з пошуком стабільною і недорогий альтернативи не буде.