З-за помилки в системах бронювання Ozon.Travel і Trip.ru квитки на рейси Emirates з Москви і Санкт-Петербурга продавалися в кілька разів дешевше їх звичайної вартості. Після виявлення помилки все “помилкові” замовлення були анульовані.

У вівторок бажаючих забронювати квитки на рейси авіакомпанії Emirates через сервіс Ozon.Travel чекав приємний сюрприз: у Бангкок, Буенос-Айрес, Гонконг, Сінгапур і на Сейшели можна було полетіти з Москви і Санкт-Петербурга всього за 5-11 тисяч рублів, у той час як звичайна ціна на ці напрямки доходить майже до 40 тисяч. І справа була зовсім не в якій-небудь акції або раптовому падінні цін. Все виявилося набагато банальніше: елементарна помилка системи бронювання…

Помилку виявили досить швидко, і в той же день всі, хто встиг придбати квитки за «зниженими цінами, отримали назад свої гроші і листи з роз’ясненням ситуації від Ozon.Travel, а всі помилкові замовлення були анульовані. Причому, з огляду на делікатність ситуації, кошти не просто повернули на персональні рахунки клієнтів на сайті Ozon.travel, як це зазвичай робиться, а в ручному режимі перевели на карти, з яких була зроблена оплата.

Цікаво, що схожі проблеми в той же день були і у Trip.ru — там несподівано «подешевшали» квитки на всі маршрути з пересадкою в Дубаї. Представники Emirates заявили, що з їх боку ніяких збоїв не було, а за ціни, виставлені розповсюджувачами, компанія відповідальності не несе — тому ні про яке збереження броні або виплаті компенсації з їх боку не може бути й мови.

І експерти з такою заявою згодні: якщо хтось з клієнтів спробує оскаржити анулювання свого квитка, зробити це буде нелегко (якщо не сказати — малоймовірно). Хоча шанс при наявності хорошого адвоката у цивільних справах все-таки є: якщо він зуміє довести, що квиток був придбаний і оплачений за тарифами, вказаними на сайті компанії, стає можливим стягнення компенсації за збитки, понесені в результаті відмови. Втім, і в цьому випадку Emirates може відмовити — якщо в умовах угоди є пункт про можливість розірвання угоди в односторонньому порядку.

Точно так само, на думку глави КонфОП (Міжнародної конфедерації товариств споживачів) Дмитра Яніна, можна вимагати виконання зобов’язань і від продавців, оскільки анулювання замовлень і повернення грошей у цьому випадку порушують права споживачів, які зовсім не повинні відповідати за помилки системи бронювання. І це, мабуть, зробити буде набагато простіше — хоча б тому, що Emirates знаходиться поза російської юрисдикції.

Трохи з історії

До слова сказати, збої в системах бронювання авіакомпаній трапляються із завидною регулярністю. Особливо «славиться» United Airlines. Так, у 2007 році пасажири бізнес-класу змогли злітати з Лос-Анджелеса в Нову Зеландію в 10 разів дешевше з-за того, що система «втратила» нулик в цінниках. У 2012 році квитки з Нью-Йорка в Гонконг продавалися по 43 $ (на цей раз компанія їх анулювала).

У вересні 2013 року (він був особливо «врожайним» для United Airlines в цьому плані) пасажири цієї компанії отримали можливість злітати з Вашингтона на Гаваї всього за 10 $ (в ціну квитка виявилися включені лише податки і збори, без урахування вартості самого перельоту). Через місяць квитки на рейс «Нью-Йорк – Дублін» реалізовувалися за ціною 49 $ (було анульовано), а ще через місяць політ з Нью-Йорка в Мілан пропонували за ціною близько 250 $ замість 750-950 $. Винна виявилася система бронювання норвезької компанії Widerоe, яка «забула» включити паливний збір, але United Airlines бронь знімати не стала.

Взагалі ж, системні помилки не так часто визнаються компаніями як підстава для збереження броні. Більшість воліє просто анулювати замовлення і повернути гроші. Так не раз надходили, наприклад, Aer Lingus, American Airlines, British Airways та Korean Airlines. Проте в Інтернеті вже існує добре розвинена мережа інтернет-співтовариств, що займаються відстеженням подібних «сюрпризів» з боку авіаперевізників та їх агентів-розповсюджувачів з метою якнайшвидшого бронювання максимально дешевих квитків. Також все більшого поширення набувають руху та інструкції, спрямовані на відстоювання прав пасажирів, які купили такі квитки.

Чи є в цьому сенс при великій імовірності відмови з боку перевізника? Судіть самі: через недавнього збою в програмі клієнтської лояльності компанії Delta Airlines їй довелося відвезти пасажирів на Гаваї всього за 7 $.