Стрімке зростання курсу долара і євро на фініші минулого і на початку поточного року і зміцнення рубля в квітні зіграли з російськими туристами злий жарт.

Багато з них на початку року в запалі валютної паніки вдалися до так званого «раннього бронювання», купили тури на літо, а потім, через що почалася відносного зміцнення рубля, стали від них масово відмовлятися або вимагати переоформлення путівок за новою більш низької вартості.

Невеликі фірми, побоюючись втрати клієнтів, йдуть назустріч їх вимогам, а великі туроператори, навпаки, карають за відмову суттєвими штрафами.

На думку експертів, що працюють у сфері туристичного бізнесу, масова відмова від турів і «перебронювання» спровоковані зростанням з початку року курсу рубля до долара на 17% і до євро на 27%, оскільки пропорційно знизилася вартість турів, номінованих у валюті. Експерти вважають це новою тенденцією, з якою туроператори вперше зіткнулися в першій декаді квітня. Вони нагадують, що наприкінці минулого року літні пакети путівок подорожчали в середньому на 50%, і за прогнозом до літа повинні були подорожчати ще на 30%. Проте сталося непередбачене – рубль «підріс», і ті, хто купував тури в січні-березні, відчули себе «переможеними».

Хоча деякі невеликі туристичні фірми вже погодилися повернути своїм недолугим клієнтам гроші за путівки в повному обсязі, процедура «перебронювання» виявилася доступною не всім туристам. У договорах деяких великих туроператорів прописані досить серйозні штрафні санкції за відмову від туру, сплата яких перекриває вигоду від переоформлення.

Наприклад, за правилами компанії “Пегас Туристік” відмову від туру більш ніж за місяць карається штрафом в розмірі 10% від його вартості, відмова в поточному місяці — штрафом від 25% до 100%. Клієнтам «Пегаса» доведеться платити і за «перебронювання» турів, плата може становити від 25% до 50% від різниці в ціні, підрахованої у валютному еквіваленті. У компанії називають таку плату компенсацією втрат, які туроператор несе від санкцій готелів, які штрафують його за скасування броні.

Таку практику експерти визнають законною – турист, як споживач зобов’язаний компенсувати постачальнику послуг понесені ним витрати, російські суди в таких випадках приймають сторону туристичних компаній.